Paksu ja raskas lumi voi aiheuttaa vaurioita katon rakenteisiin kiinteistöissä

Pohjolan talviset olosuhteet ovat joskus hyvin ankaria ja lumimäärät suuria. Tämän vuoksi tulee muistaa, että liiallisen lumikuorman poistamisesta katolta on huolehdittava tarvittaessa useitakin kertoja talvessa. Katolta putoavan lumen ja jään aiheuttamista vahingoista on vastuussa kiinteistön omistaja.

lumiesteet estävät lumen tippumisen katolta

Turvallisuus edellä

Lumenpudotus kannattaa jättää ammattilaisten hoidettavaksi kiinteistöissä ja taloyhtiöissä. Omakotiasujan kannattaa kysyä neuvoa asiantuntijalta, jos katolla oleva lumikuorma askarruttaa. Jos omakotiasuja kuitenkin itse hoitaa katon lumenpudotuksen, niin on muistettava kiinnittää huomio turvallisuuteen. Katolle mentäessä on syytä käyttää asianmukaisia putoamissuojaimia, turvaköyttä ja -valjaita. Tulee myös varmistua siitä, että putoamissuojaimet saa kiinnitettyä asianmukaisesti.

Omakotitalon kattorakenteet kestävät pääsääntöisesti talven lumikuorman. Omakotitaloasujan kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota katon lumikuormiin. Räystään yli roikkuva lumi ja jääpuikot ovat selvä turvallisuusriski. Erittäin runsaslumisina talvina tulee kiinnittää huomiota myös katolla olevan lumikerroksen paksuuteen. Tällöin lumimassa voi alkaa valumaan lumiesteiden yli. Suosittelemme asentamaan lumiesteet koko lappeen mitalta, pitkillä lappeilla tarvittaessa useampaan riviin.

Etenkin sadevesijärjestelmät voivat vahingoittua talvella liian suuresta lumikuormasta, sillä niitä ei ole mitoitettu kestämään suuria lumikuormia. Mikäli lumikuorma roikkuu vesikourussa, on kuormaa syytä keventää ajoissa, jotta vältetään vahingot sadevesijärjestelmässä.

Ammattilaisen puoleen kannattaa kääntyä, jos kiinteistön kattoturvatuotteiden kunto epäilyttää. Jos lumiesteet ovat huonossa kunnossa tai väärin mitoitettu, voi liian suuri lumikuorma repiä lumiesteet alas. Liian lyhyelle lumiestepätkälle kohdistuu käytännössä koko lappeen lumimassan rasitus. Pisko lumiesteet asennettuna jälleenmyyjiltämme kautta maan.

Oikein asennettuina ja mitoitettuina Pisko lumiesteet kestävät. Niille on myönnetty varmennustodistus kansallisen hyväksyntämenettelyn mukaan.

Ajantasaiset lumikuormat voit tarkistaa ympäristöhallinnon sivuilta.

Piskon verran turvallisempaa talvea!